domingo, 4 de diciembre de 2011

1ª reunión del curso 11/12: Howard Gardner

LAS CINCO MENTES DEL FUTURO

El passat 24 de novembre vam tenir la reunió del nostre “Club de Lecturas Pedagógicas del IES Mutxamel”. Per a mi és una cita esperada i desitjada. M’agrada, perquè és una estona tranquil·la, tenint en compte que aquest trimestre tinc la sensació reunions i plans. El tema de la reunió era comentar el llibre Las cinco mentes del futuro” de Gardner, H (2005).

Si haguera de donar una definició del llibre diria que és una onada d’aire fresc. En uns temps de retallades, d’atacs a l’escola pública, de privatitzacions de serveis, s’agraeix una reflexió sobre l’educació a llarg plac, pensant quina classe de persones es pretenen formar, i quines poden ser les necessitat que eixes persones tinguen en el futur. L’autor assenyala que la globalització actual presenta quatre tendències que no tenen precedents: “1) el moviment de capitals, 2) el fluix de persones que passen fronteres, 3) el fluix de dades a través del ciberespai, i 4) la convergència dels gustos, de les creences i els valors”. Aquestes tendències ens obliguen a repensar l’educació, perquè en aquest moments l’educació segueix sent una preparació pel mon del passat. No és suficient reconèixer la importància de la ciència y de la tecnologia, o els efectes de la globalització, hem de decidir com ensenyar maneres científiques de pensar, com formar persones amb capacitat de sintetitzar i crear dintre del món tecnològic, i com preparar persones amb capacitat per a sobreviure en un món totalment nou. La forma en que l’autor intenta donar una resposta a aquest repte és mitjançant cinc tipus de ments que hem de cultivar com a objectius de futur: La ment disciplinada, la ment sintètica, la ment creativa, la ment respectuosa, i la ment ètica. Cadascuna d’elles les presenta com un objectiu en si mateixa. Per exemple, quan parla de la ment disciplinada, afirma que “és essencial que els ciutadans del futur pugen pensar com es pensa en les principals disciplines”. Entre les disciplines inclou les matemàtiques, la història, y almenys una forma d’art. Per a ell, el aconseguir una ment disciplinada suposa quatre passos bàsics: “a) Identificar temes o conceptes importants dintre de la disciplina. b)Dedicar a aquestos temes el temps necessari. c) Abordar els temes de diferents maneres. d) Donar abundants oportunitats als estudiants per a que demostren la seva comprensió”. Aquesta ment disciplinada, enfront de un tema científic, o històric les respostes no haurien de ser les mateixes que té una persona que mai ha estudiat.

Com deia al principi, un llibre suggerent. Vos deixe el plaer d’analitzar els objectius de les altres ments.

Joan Pons

No hay comentarios:

Publicar un comentario

¡Te agradecemos tus comentarios!

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.